Licencjonowanie maszyn wirtualnych

Licencjonowanie maszyn wirtualnych

Gdy komputer ma wiele wersji oprogramowania produktu, z których każda działa na unikalnej maszynie wirtualnej, wygodnie jest używać komputera hosta jako lokalnego serwera licencji do licencjonowania maszyn wirtualnych (VM). Licencjonowanie maszyn wirtualnych może być trudne dla administratorów IT, którzy muszą upewnić się, że hosty są prawidłowo licencjonowane. Dlatego ważne jest, aby zrobić to krok po kroku.

Licencjonowanie maszyn wirtualnych

Licencjonowanie oprogramowania jest złożone, a wirtualizacja zwiększa złożoność licencjonowania, ponieważ zarówno platformy wirtualizacyjne, jak i same maszyny wirtualne muszą mieć odpowiednie licencje. Jednak korzystanie z maszyn wirtualnych może zapewnić firmom większą mobilność i produktywność. Maszyna wirtualna, w skrócie VM, to środowisko wirtualne, które zachowuje się oddzielnie od reszty środowiska oprogramowania. Można ją postrzegać jako komputer działający wewnątrz innego komputera. Może to skrócić czas wymagany do skonfigurowania nowego serwera online. Zmienia to wymagany czas z tygodni lub miesięcy do zaledwie minut lub godzin. Po uruchomieniu działającego dysku instalacyjnego (wirtualnego lub fizycznego) w maszynie wirtualnej, maszyna wirtualna jest oszukiwana, aby myśleć, że działa na prawdziwym komputerze. System operacyjny na urządzeniu nazywany jest systemem operacyjnym hosta, a systemy operacyjne na maszynach wirtualnych nazywane są gośćmi.

Maszyny wirtualne to w zasadzie urządzenia, które są zbudowane i po prostu istnieją na innym urządzeniu. Wymaga to zatem również licencjonowania. Licencjonowanie maszyn wirtualnych jest bardzo skomplikowane i istnieje szereg wyzwań, które należy wziąć pod uwagę podczas licencjonowania:

  1. Wysoka mobilność: Przenoszenie w pełni zwirtualizowanego systemu operacyjnego z jednego hosta na inny.
  2. Potrzebna jest izolacja: Jeśli ma być zapewniona przenośność plików gościa maszyn wirtualnych, muszą one być niemal całkowicie odizolowane. Z wyjątkiem modeli CPU/procesorów.
  3. Migawki stanu maszyny: Dzięki migawkom istnieje możliwość szybkiego powrotu do poprzedniego stanu. Pozwala to na wielokrotną instalację wersji próbnej w celu uzyskania większego wykorzystania.
  4. Zaawansowane maskowanie kompatybilności CPU: Pozwala to na dostosowanie w zależności od maszyny wirtualnej.

Dlatego licencjonowanie maszyn wirtualnych może być wyzwaniem. Wynika to głównie z minimalnego odcisku palca, jaki maszyna wirtualna pozostawia na urządzeniu hosta oraz szybkiej i łatwej możliwości klonowania maszyny wirtualnej. Jeśli urządzenie jest licencjonowane tylko na część oprogramowania, wiele maszyn wirtualnych może uzyskać dostęp do tego oprogramowania. Zasady licencjonowania różnią się w zależności od dostawcy i typu licencji.

Licencjonowanie maszyn wirtualnych

Na przykład w przypadku korzystania z systemu Windows Server liczba licencjonowanych maszyn wirtualnych z systemem Windows nie zależy od systemu operacyjnego hosta i hiperwizora. Na przykład, jeśli użytkownik ma licencję na Windows Server 2019 Standard dla wszystkich rdzeni procesora serwera fizycznego i instaluje Windows Server 2019 Standard na hoście, na którym włączona jest rola Hyper-V, wówczas można uruchomić dwie maszyny wirtualne. Jeśli użytkownik uruchomi VMware ESXi na serwerze fizycznym, a wszystkie rdzenie tego serwera są licencjonowane z licencją Windows Server 2019 Standard, wówczas dwie maszyny wirtualne VMwware mogą działać z Windows Server 2019 Standard. Dotyczy to również VirtualBox, Xen, KVM itp. Jeśli użytkownik chce uruchomić 4 maszyny wirtualne na serwerze, musi zakupić kolejną licencję. Na przykład zestaw licencji dwurdzeniowych, aby w pełni pokryć wszystkie rdzenie. Standardowa licencja obejmuje dwie maszyny wirtualne.

Jeśli użytkownik musi uruchomić 4 maszyny wirtualne na serwerze fizycznym z dwoma 8-rdzeniowymi procesorami, wówczas należy zakupić 16 dwurdzeniowych licencji Standard, na przykład dla systemu Windows Server 2019. Dwa zestawy licencji obejmują wszystkie rdzenie dwukrotnie i umożliwiają użytkownikowi uruchomienie 4 maszyn wirtualnych. W przypadku uruchomienia nieparzystej liczby maszyn wirtualnych na hoście, użytkownik musi zakupić licencje na kolejną parzystą liczbę maszyn wirtualnych.

Ważne zasady licencjonowania maszyn wirtualnych

Administratorzy IT powinni pamiętać o dwóch zasadach licencjonowania maszyn wirtualnych:

  1. Wymagania licencyjne nie znikają tylko dlatego, że oprogramowanie jest uruchomione.
  2. Nawet jeśli w branży istnieją pewne ogólne praktyki licencjonowania, każdy dostawca oprogramowania ma swój własny sposób działania. Na przykład, nie wszyscy dostawcy spełniają te same wymagania.

Jako użytkownik, zawsze należy wziąć pod uwagę wymagania licencyjne dotyczące uruchamiania aplikacji na serwerze fizycznym. Wynika to z faktu, że każda platforma jest inna, ale większość wymaga licencji na system operacyjny, licencji na aplikację i ewentualnej licencji na dostęp klienta.

Wymagania licencyjne dla hostów wirtualizacji

Licencje wymagane dla hosta wirtualizacji są różne i zależą od sprzętu bazowego. Na przykład hosty VMware ESXi wymagają licencji vSphere. Pojedyncza licencja vSphere może spełnić wymagania licencyjne hosta tylko wtedy, gdy istnieje pojedynczy fizyczny procesor, który zawiera nie więcej niż 32 rdzenie. Procesory posiadające od 33 do 64 rdzeni wymagają dodatkowej licencji vSphere.

Jeśli host ma więcej niż jeden fizyczny procesor, każdy procesor wymaga licencji vSphere. Na przykład host ESXi z dwoma fizycznymi procesorami z 64 rdzeniami wymaga czterech licencji vSphere, ponieważ każdy procesor ma więcej niż 32 rdzenie.

Nawiasem mówiąc, VMware nie jest jedynym dostawcą, który licencjonuje swój hypervisor w oparciu o konfigurację sprzętową hosta. Przykładowo, Microsoft również opiera swoje licencje na Hyper-V na liczbie rdzeni hosta i liczbie maszyn wirtualnych z systemem Windows Server. Microsoft nazywa również te maszyny wirtualne środowiskami systemów operacyjnych lub OSE.

Użytkownicy wybierający Hyper-V jako platformę wirtualizacji mogą korzystać z wersji Standard lub Datacenter Edition systemu Windows Server. Edycja Standard jest jednak przeznaczona tylko dla minimalnie zwirtualizowanych środowisk. Wynika to z faktu, że obejmuje ona tylko dwa OSE na licencję.

Dzięki licencji na edycję Standard organizacje mogą uruchamiać system operacyjny na hoście, jeśli system operacyjny jest skonfigurowany tak, aby działał tylko jako host wirtualizacji i nie uruchamiał żadnych innych aplikacji. Host może również uruchamiać niektóre maszyny wirtualne, a dodatkowe maszyny wirtualne wymagają dodatkowych licencji.

Z kolei Windows Server Datacenter umożliwia hostowi uruchamianie nieograniczonej liczby maszyn wirtualnych. W tym przypadku sprzęt hosta stanowi podstawę licencji. Wersje Standard i Datacenter mają jednak limit 16 rdzeni procesorów. Na każde 16 rdzeni potrzebna jest więc dodatkowa licencja.

Instalacja licencji maszyny wirtualnej

Ważne jest, aby komputer hosta był podłączony do Internetu w celu wstępnego licencjonowania lokalnego serwera licencji z Cloud License Server. Po aktywacji licencji serwera komputer hosta nie musi pozostawać podłączony. Następnie maszyna wirtualna łączy się z komputerem-hostem. Odbywa się to przy użyciu nazwy hosta w celu sprawdzenia licencji do własnego użytku.

Jeśli jednocześnie działa wiele maszyn wirtualnych, użytkownik potrzebuje wielu licencji z lokalnego serwera licencji. Jeśli uruchomiona jest tylko jedna maszyna wirtualna, użytkownik może sprawdzić licencję i wysłać ją z powrotem do Lokalnego Serwera Licencji. Następnie można uruchomić drugą maszynę wirtualną i sprawdzić tę samą licencję. Jeśli licencja nie zostanie zwolniona, istnieje data wygaśnięcia, kiedy dzierżawa jest automatycznie zwracana do komputera hosta. Użytkownik konfiguruje tę datę w narzędziu License Server Settings na komputerze-hoście. Domyślną wartością jest 21 dni.

Na komputerze-hoście uruchom aplikację Common Licensing i wykonaj następujące kroki:

  1. Kliknij Zainstaluj lokalny serwer licencji.
  2. Kliknij Zainstaluj narzędzia serwera licencji.
  3. Uruchom narzędzie Local License Server Administration Tool.
  4. Dodaj licencję do serwera, klikając Dodaj licencje w zakładce Licencje.
  5. Wprowadź kod aktywacyjny licencji i wybierz Next.
  6. Następnie sprawdź, czy licencja została przesłana do komputera hosta, klikając Wyświetl licencje.
  7. Wpisz hostname w wierszu poleceń, aby określić i zapisać nazwę komputera hosta. Poniżej znajduje się przykład:

A-Computer

Wykonaj następujące kroki na komputerze maszyny wirtualnej:

  1. Ping komputera hosta w wierszu polecenia maszyny wirtualnej, aby zweryfikować łączność. Przykład:

Po nawiązaniu połączenia pojawią się odpowiedzi z komputera hosta.

  1. Uruchom Common Licensing i wybierz Install Licence Client.
  2. Uruchom lokalnego klienta licencji w maszynie wirtualnej.
  3. Po wyświetleniu monitu o aktywację licencji na karcie Aktywuj licencje wybierz opcję 2 (Tak, dla tego komputera z lokalnego serwera licencji).
  4. Na następnym ekranie zmień wartość w polu Local server connection URL na https://. Następnie wybierz Wyświetl dostępne licencje, wybierz licencję i kliknij Aktywuj.
  5. Na koniec sprawdź, czy licencja istnieje w kliencie w zakładce Wyświetl licencje.

Przykłady licencji

Poniżej znajduje się kilka przykładów (Windows Server), aby lepiej zrozumieć zasadę licencjonowania Windows Server. W poniższych przykładach Windows Server 2019 jest używany jako przykład.

Przykład 1

Jeśli użytkownik posiada dwa fizyczne serwery z jednym 6-rdzeniowym procesorem każdy, wówczas na każdym serwerze powinny działać dwie maszyny wirtualne. Załóżmy na przykład, że użytkownik zdecyduje się na Windows Server 2019 Standard, a następnie będzie musiał zakupić 8 licencji dwurdzeniowych dla każdego serwera. Wynika to z faktu, że nie można kupić mniej niż 8 licencji dwurdzeniowych na licencjonowanie serwera fizycznego, nawet jeśli ma on mniej niż 16 rdzeni.

Przykład 2

Istnieją 2 serwery fizyczne. Każdy serwer ma jeden 12-rdzeniowy procesor. Cztery maszyny wirtualne muszą działać na każdym serwerze, a system Windows Server 2019 zostanie zainstalowany na każdym serwerze fizycznym. Dla każdego serwera musi zostać zakupiona licencja na 16 dwurdzeniowych procesorów lub mogą zostać zakupione dwie licencje na 16 rdzeni.

Każdy serwer musi być licencjonowany do uruchomienia całkowitej liczby maszyn wirtualnych w grupie serwerów lub klastrze. Na przykład, jeśli używane są 63 maszyny wirtualne (30+12+21=63), należy wziąć pod uwagę następną liczbę parzystą. W tym przypadku jest to 64. Każdy serwer musi być licencjonowany do uruchomienia 64 maszyn wirtualnych. Jeśli wykorzystywany jest serwer fizyczny, można uruchomić nieograniczoną liczbę maszyn wirtualnych. Uruchamianie maszyn wirtualnych w klastrze zwiększa niezawodność środowiska wirtualnego, zapewnia współdzielenie zadań i wysoką dostępność maszyn wirtualnych.